Suupielestä pyyhittyä, Riia Rauhala
Olen ravintolapalveluiden suurkuluttaja. Käytän palveluita päivittäin. Suurimmaksi osaksi hyödynnän ravintoloita lounasaikaan, mutta olen myös vapaa-aikana ravintolafriikki. Tykkään nauttia illallista ravintolassa perheeni tai rakkaitten ystävieni seurassa. Olen kuitenkin erittäin valikoiva ravintolaa valitessani, oli sitten kyseessä lounas- tai illallispaikka. Olen pohtinut ravintoloissa käydessäni, mikä saa minut valitsemaan uusista tuttavuuksista juuri kyseisen ravintolan. Olen todennut, että ulkoinen ensivaikutelma on se, joka saa minut kävelemään sisään. Tämän jälkeen tarkistan ruokalistan. Mikäli sen sisältö näyttää hyvältä ja ravintolassa on mielekäs tunnelma, teen päätöksen jäädä ravintolaan.
Mielestäni asiakaspalvelu on nykyään entistä suuremmassa roolissa. Mikäli ravintola on saanut arvosteluja huonosta palvelusta, en mene sinne. Itse olen saanut osakseni sekä erittäin hyvää että huonoa palvelua. Näiden kokemusten perusteella voin todeta, että mitä ystävällisempiä ihmisiä ravintolassa on töissä, sitä menestyvämpi ravintola on. Tämä seikka ei kuitenkaan ole ainoa asia, joka tekee ravintolasta halutun. Tärkeässä roolissa ovat tarkoin harkitut yksityiskohdat, kuten pinnat, valaistus, kalustus, astiat sekä lautasliinat. Näillä asioilla vahvistetaan ravintolan ilmettä ja identiteettiä. Esimerkiksi kauniit huolella ympäristöön valitut lautasliinat pitävät tahriintumattoman mekon ja suun lisäksi aistit vireänä.
Muistan kuin eilisen, kun olimme mökkeilemässä Etelä-Suomessa. Illallisravintolaksemme oli valikoitunut suosituksia saanut italialaisen perheen omistama ravintola, joka oli tunnettu pasta-annoksistaan sekä aidoista italialaisista pitsoista. Katseeni kiinnittyi ravintolan pöydällä oleviin kimaltaviin yksityiskohtiin. Valojen osuessa näihin, seinäpinnoille muodostui kauniita välähdyksiä. Pöytään päästyämme, minun täytyi heti selvittää mistä kauniit välähdykset tulivat. Huomasin maailman kauneimman lautasliinan, joka oli täynnä kultaista italiankielistä tekstiä. En ymmärtänyt, mitä teksti tarkoitti, mutta uskoin niiden liittyvän rakkauteen sekä ruokaan. Sain vanhemmiltani vahvistuksen uskomukselleni. Paloin halusta koskea tätä lautasliinaa.
Palo kauniita asioita kohtaan on kasvanut vuosi vuoden jälkeen. Katseeni kiinnittyy yhä vahvemmin ympärilläni oleviin kauniisiin yksityiskohtiin. Mitä huolellisemmin lautasliinat on mietitty palvelemaan asiakkaan viihtyvyyttä sekä välittämään ravintolan viestiä, sitä herkemmin se jättää pysyvän muistijäljen. Tätä jälkeä levitetään ilolla myös tutuille. Esteettisten tekijöiden lisäksi lautasliinoissa voidaan ravintolan nimen lisäksi tai sen sijaan tuoda esille ravintolan tarinaa ja historiaa. Lautasliinassa voidaan esitellä myös asiantuntemusta raaka-aineista tai henkilökunnasta kertoen. Lautasliinasta voidaan tehdä yllättävä ja hauska osa ravintolakokemusta. Sisustusalan ammattilaisena kiinnitän edelleen huomioni kullanhohtoisiin sekä yllätyksellisiin lautasliinoihin. Minulle lautasliina ei ole vain liina, vaan se on suuri osa asiakaspalvelua ja kokonaisvaltaista ravintolakokemusta.
Rakkaudella lautasliinoihin,
Riia Rauhala Sisustussuunnittelija(SI)
yhteistyössä Fiblon Oy