

Työympäristö, joka elää hetkessä

Wörkki on monipuolinen toimistohotelli Asiantuntijakeskus BEPOPissa.
Yritys on muuttamassa uuteen toimitilaan.
Tavallisesti se tarkoittaa sitä, että yritys ostaa kalusteet ja vuokraa tilat sen mukaan, mitä senhetkinen liiketoiminta edellyttää. Kun tämä, kallis, investointi on tehty, valittuja ratkaisuja on haluttu hyödyntää mahdollisimman pitkään ja uudistuksia on lykätty.
Silläkin kustannuksella, että liiketoiminnan ja käyttäjien tarpeet edellyttäisivät jo selkeää muutosta.
– Jatkossa työympäristöt muovautuvat kuitenkin käytön mukaan, kertoo Martelan Matti Koivula.
Martela on yksi Pohjoismaiden johtavista käyttäjälähtöisiä työ- ja oppimisympäristöjä tarjoavista yhtiöstä, joka on hetki sitten tuonut markkinoille uuden tavan suunnitella, hankkia ja ylläpitää työympäristöjä.
Kyseessä on Workplace as a Service, eli WaaS-palvelu, joka räätälöidään aina asiakaskohtaisesti.
Aina ei tarvitse omistaa
Käytännössä uusi palvelu tarkoittaa sitä, että Martela huolehtii siitä, että työtila toimii niin, mitä liiketoiminta vaatii.
Jos joku asia työtilassa ei toimi, se vaihdetaan. Se on mahdollista – ilman taloudellisia takaiskuja.
– Yksittäisten kalustetilausten sijaan asiakas saa jatkossa koko toimiston elinkaaren kattavan kokonaisajattelun sekä palvelupaketin, joka pitää huolta tiloista, kalusteista ja ihmisten hyvinvoinnista, Koivula avaa.
Palveluun kuuluu siis paljon muutakin kuin esimerkiksi sisustuspalvelut ja kalustehankinnat.
Pakettiin voi sisältyä yllä olevien lisäksi myös työympäristön suunnittelu, tilojen käytön ja käyttökokemuksen mittaaminen sekä muutosten toteuttaminen ja työtapojen kehittäminen yhdessä henkilöstön kanssa.
– Kaikki kustannukset paketoidaan kuukausihinnaksi.
Ketterästi ja joustavasti
Koivulan huomauttaa, että työnteon tavat muuttuvat jatkuvasti.
Työt ovat entistä enemmän on projektilähtöisiä, osallistava johtaminen yleistyy ja yhä useampien tietotyöläisten mielestä on itsestään selvää, että työnantaja suhtautuu joustavasti työaikaan ja -paikkaan.
Tähän WaaS-palvelu antaa vastauksen.
– Nopeasti muuttuvat tarpeet edellyttävät työympäristön tiheämpää uudistamista siten, että tilat, kalusteet ja palvelut edistävät optimaalisesti tuottavuutta ja hyvinvointia
– Uusi palvelumalli poistaa työympäristöjen omistamisen riskit ja hidasteet. Vaikka henkilöstömäärä nousee tai laskee, organisaatio maksaa vain siitä mitä tarvitsee.
Porissa uudesta työympäristön hyödyntämisestä on saatu jo esimakua.
Asiantuntijakeskus BEPOPin toimistohotelli Wörkki – joka on Porin Martela-keskuksen ja Länsi-Suomen Osuuspankin yhteistuotos – edustaa itsessään jo Workplace As a Service -mallia.
– Pienin kustannuksin ja lyhyin sitoumuksin työympäristö on tarjolla kenelle tahansa, Koivula vihjaisee.
– Myös se on tärkeää huomioida, että uusi palvelu noudattaa myös Martelan Waste Nothing -periaatetta, jossa olemassa olevia kalusteita pyritään hyödyntämään myös muokatuissa tiloissa – tai ne kierrätetään uusille käyttäjille. Tuloksena kalusteiden alkuperäinen käyttäjä saa tarpeisiinsa vastaavan työympäristön, uusi käyttäjä saa erinomaisia kierrätyskalusteita, ja luonto kiittää.
Martela hakee parhaillaan yrityksiä, jotka haluavat toimia suunnannäyttäjinä parhaiden työympäristöjen kehittämisessä palveluna työntekijöille.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä:
Matti Koivula, toimitusjohtaja, Porin Martela-keskus, 050 5161 820 / 010-345 7930
Päivi Tirronen, aluemyyntipäällikkö, 010-3457936
Martela Asiantuntijakeskus BEPOPissa
– Toimipiste Asiantuntijakeskus BEPOPissa marraskuusta 2016 alkaen
– Yhteistyössä OP Länsi-Suomen / BEPOPin kanssa reilun vuoden ajan