”Onnistumme, jos meitä ei näy eikä kuulu”
Tietokoneen vierellä kuluu iso osa Rakennuspalvelu Jalosen työnjohtaja Jussi Huhtasenkin päivästä: – Niinhän se taitaa olla jokaisessa työssä, toimialasta ja työtehtävästä riippumatta, hän naurahtaa.
Lauantai-iltapäivä, ja suuri suomalainen keskus vilisee väkeä.
Keskuksen kauppakäytävän tietty kohta vaatii kuitenkin remonttia. Korjaukset on tehtävä niin, ettei siitä aiheudu minkäänlaista häiriötä sadoille ohikulkeville asiakkaille.
Juuri tämänlaiset asiat hoitaa menestyksekkäästi Ulvilan Rakennuspalvelu Jalonen Oy.
Yhtiö on erikoistunut suuriin rakennus- ja korjausrakennustöihin, erityisesti liiketilojen ja kauppakeskusten muutos- ja saneeraustöihin. Asiakkaita ovat muun muassa Tampereen Koskikeskus, Lempäälän Ideapark, Kesko Oyj:n kauppapaikat, OP Länsi-Suomi ja Asiantuntijakeskus BEPOP.
– Jotta tällaisia töitä voi tehdä onnistuneesti, pitää asioita miettiä eri kantilta kuin ”tavallisia” rakennuspalveluita tarjotessa, kertoo Rakennuspalvelu Jalosen työnjohtaja Jussi Huhtanen.
Asiakaspalvelua ja suunnittelua
Suurin ero tulee luonnollisesti rakennuskohteista ja työmaa-alueesta. Rakennuspalvelu Jalosen työmaa-alueet ovat usein keskellä ihmisvilinän sykettä.
– Voi olla, että työmaa-alueen ohi kulkee päivän aikana tuhansia ihmisiä. Tämä tarkoittaa sitä, että lähtökohdan täytyy olla aivan erilainen. Asiakaspalvelijan rooli täytyy olla paljon suurempi kuin ”perinteisissä” rakennuskohteissa, sillä kohtaamme jatkuvasti ihmisiä, Huhtanen huomauttaa.
Myös etukäteissuunnittelu on tärkeässä osassa.
Kauppojen ja kauppakeskusten ruuhka-ajat täytyy huomioida. Rakentamisessa käytetään myös erilaisia suojavälineitä estämään esimerkiksi melua mahdollisimman paljon.
– Ei voi vain mennä ja rakentaa. Kaikki pitää suunnitella etukäteen niin, että häiriötä aiheutuisi mahdollisimman vähän tai ei ollenkaan.
– Jos häiriötä tulee liikaa, silloin työt tehdään esimerkiksi yöllä.
Asiantuntevat liiketilojen ja kauppakeskusten saneeraus- ja remonttityöt vaativatkin ajoittain mahdollisuutta työskennellä kellon ympäri. Sekin on yksi ero, miten Rakennuspalvelu Jalosen arki eroaa perinteisempiä rakennuspalveluita tarjoavista yrityksistä.
– Loppupeleissä tämä on kuitenkin vain rakentamista, mutta omaa osaamista tämä vaatii. Asioita pitää miettiä eri kantilta.
Huhtanen löytää hyvän verrokin onnistununeelle kauppakeskussaneeraukselle urheilumaailmasta.
– Urheilussa tuomari on viheltänyt hyvin, jos häntä ei pelin aikana huomaa. Meillä on vähän sama homma; onnistumme, jos meitä ei näy eikä kuulu.
Ulvilan Rakennuspalvelu Jalonen Oy Asiantuntijakeskus BEPOPissa
– Toimipiste Asiantuntijakeskus BEPOPissa syyskuusta 2017 alkaen
– Yhteistyössä OP Länsi-Suomen / BEPOPin kanssa noin 15 vuoden ajan