BEPOPista löytyy asiantuntijuutta perunan brändäykseen
Yle haastatteli Asiantuntijakeskus BEPOPissa sijaitsevan Rock My Busineksen Janne Rauhalaa perunan brändäykseen liittyen. Pasta ja riisi vievät perunalta tilaa lautasilla. Miten perunan arvostus saadaan nostettua?
– Peruna on ollut meillä läskisoosin kanssa tärkeä elementti sodanjälkeisessä jälleenrakennuksessa. Nyt eletään taas kriisiä, ja peruna voisi toimia myös koronanjälkeisen elämän jälleenrakennuksessa.
Näin mietiskelee ulvilalainen yrittäjä Janne Rauhala ruokakaupan perunalaarien äärellä. Hän on innostunut perunan ekologisuudesta.
– Hiilijalanjälki on perunalla huomattavasti pienempi kuin riisillä ja pastalla. Yhden peruna-annoksen tuottaminen kuluttaa vain kolmasosan pastaan ja viideosan riisiin verrattuna. Myös perunan vedenkulutus on puolet pastan ja kolmasosa riisin kulutuksesta.
Rauhala tarjoaa Rock My Business -yhtiössään yrityksille ja kunnille strategia- ja markkinointiosaamista. Yle pyysi häntä miettimään keinoja, joilla peruna saadaan uuteen nousuun.
Rauhalalla on taustaa myös elintarvikealalta, jossa hän on vastannut herkkusienten ja salaattien myynnistä ja markkinoinnista. Hän on mies Champ- ja VihreäKeiju -tuotteiden taustalta.