Asiantuntijakirjoitus: Nyt on viimeinen hetki olla vastuullinen
”Vastuullisuudesta kannattaa kertoa”, muistuttaa Rock My Businessin luova toimitusjohtaja Janne Rauhala.
Meillä Suomessa riittää lakeja ja säädöksiä.
Teet sitten mitä tahansa, se on valvottua ja säänneltyä: myyt elintarvikkeita, tarjoat pankkipalveluita, käsittelet dataa tai pyörität bränditoimistoa, niin lakeja ja sääntöjä riittää!
Ja hyvä niin, sillä sehän tekee Suomesta hyvinvointivaltion. Lähes poikkeuksetta kotimaiset yritykset toimivat vastuullisesti – siitä pitää huolen jo lakikin.
Mutta miksi me emme kerro enemmän vastuullisesta toiminnastamme? Miksi olemme hiljaa kaikesta siitä, mitä niin suurella vaivalla teemme? Miksi kerromme ulospäin ainoastaan lopputuotteesta- tai palvelusta, emmekä siitä pitkästä ja vastuullisesta prosessista, miten se on syntynyt?
Tässä yksi esimerkki:
Yritys X tekee kuluttajille tuotetta Y. Tuotetta valmistettaessa yritys pitää tarkasti huolen siitä, että vaikutukset luontoon ja ympäristöön ovat mahdollisimman pieniä. Sama yritys on myös merkittävä paikallinen työllistäjä ja alueen urheiluseurojen suuri tukija.
Kaikesta tästä huolimatta yritys X viestii kuluttajille vain ja ainoastaan valmiista lopputuotteesta Y.
Ja tässä kohtaa mennään myös pieleen.
Kuluttajat haluaisivat tietää paljon enemmän – ja kun he tietävät, myös kukkaronnyörit avautuvat jouhevammin.
Talouselämän uutisoinnin mukaan kolme neljästä suomalaisesta on valmis maksamaan korkeamman hinnan vastuullisesti tuotetuista tuotteista tai palveluista. Hieman yli puolet suomalaisista puolestaan kokee, että he eivät saa riittävästi tietoa yritysten tai brändien vastuullisuudesta. Median kautta saatavan tiedon lisäksi suomalaiset toivovat yritysten kertovan vastuullisuudesta lisää omissa kanavissaan, kuten pakkauksissa, sosiaalisessa mediassa, verkkosivuilla ja yritysvastuuraporteista.
Tulevaisuudessa vastuullisen merkitys vain kasvaa; Vuosina 1980–2000 syntyneiden eli niin sanottujen milleniaalien ostovoima ohittaa tänä vuonna suurten ikäluokkien ostovoiman. Liike-elämän asiantuntijapalveluita tarjoavan Deloitten tutkimuksesta selviää, että milleniaaleista kaksi kolmasosaa kertoi ostavansa vain vastuullisten brändien tuotteita ja palveluita. Eikä tämä liity vain ostokäyttäytymiseen: milleniaaleista yli puolet (62 %) ilmoitti valitsevansa mieluummin vastuullisen työnantajan, vaikka se merkitsisi sitä, että saisi työstä vähemmän palkkaa kuin muissa yrityksissä.
Joten olisiko sinunkin hyvä alkaa viestiä omasta toiminnastasi uusin näkökulmin?
Se on selvää, että sinunkin yrityksesi toimii vastuullisesti. Vastuullisuus kuuluu Suomessa käytännössä jokaisen yrityksen liiketoiminnan ytimeen – toimialasta ja yrityksen koosta riippumatta.
Eron tekee se, että parhaat yritykset tekevät vastuullisuudesta itselleen strategisen kilpailuvaltin.
Janne Rauhala, Luova toimitusjohtaja, Rock My Business
RMB Rock My Business Oy Asiantuntijakeskus BEPOPissa
– Toimipiste Asiantuntijakeskus BEPOPissa helmikuusta 2016 alkaen
– Yhteistyössä OP Länsi-Suomen / BEPOPin kanssa noin kolmen vuoden ajan